سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چطور جک بسازیم-مرحله 1

چگونه جک بسازیم؟

 

در روزهایی که ایده ای برای جک دارید، بهترین روش برای استخراج یک جک عالی روش «بسط دادن، خلاصه کردن و ساختن جک» است.

در ابتدای صفحه موضوعی که قصد دارید در مورد آن جک بسازید را بنویسید. سپس هر نوع فکر، زاویه، آمار، احساس، عقیده، و هر جزئیاتی که به ذهنتان میرسد را در مورد آن یادداشت کنید. موضوع را بسط دهید تا وقتی که احساس کنید دیگر هیچ چیز برای نوشتن ندارید و هر چیزی که به ذهنتان خطور می‌کرده را نوشته اید. شما باید به ایده هایی خیلی قویتر و عمیقتر از فکر اولیه خود برسید. فقط این عمیق شدن است که می‌تواند از شما یک کمدین طلایی بسازد (همین روش برای تمام کمدینهای ما کافی و تضمینی است. و آنها را از بی مزه بودن نجات می‌دهد. شما هر چقدر هم نبوغ طنز داشته باشید اگر آن را به صورت برنامه‌ریزی شده استفاده نکنید محصول خوبی نخواهید داشت).

در مرحله بعد شروع کنید به خط زدن جمله هایی که به نظرتان جالب نیست و کل موضوع را به دو یا سه ایده که فکر می‌کنید پتانسیل جک شدن دارند خلاصه کنید. این چند خط هستند که می‌شود از آنها یک جک قوی ساخت و انتظار یک واکنش خوب را هم داشت. در ایده آل ترین حالت این چند ایده ای که استخراج کرده اید منحصر به فرد هستند.

سراغ صفحه دوم بروید و فقط آن سه ایده که از نظرتان عالی بودند را بنویسید و باز هم از میان آنها ایده ای که بیشترین پتانسیل جک شدن را دارد یادداشت کنید. هر کدام از این سه ایده را به یک جمله مختصر تبدیل کنید. مرحله بعدی نوشتن پایه جک برای این ایده هاست. اگر نتوانید به این نتیجه برسید که دقیقا چه چیزی می‌خواهید به مخاطب انتقال دهید شک نداشته باشید که مخاطب هم با این مشکل مواجه میشود. اما نگران نباشید. سومین مرحله به شما کمک می‌کند که بتوانید تمرکز داشته باشید.

حالا پایه جک خود را از طریق این سوالها تعریف کنید: « من میخوام چی بگم؟»

واقعا روی این وقت بذارید که پایه جک خیلی مختصر و مفید باشد چون سکوی پرش درست برای «طنز جک» از پایه جک آغاز می‌شود. اگر ندانید قصد گفتن چه چیزی را دارید مطمئن باشید امکان ندارد مخاطب به مسیری که شما مایل هستید کشیده شود. ما به این دقیق بودن نیاز داریم که بتوانیم پایه جک را مطرح کنیم.

به پایه‌هایی که برای جک نوشته اید نگاه کنید و از خودتان بپرسید اگر میخواستم پایه جکم را به یک تکه کیک خوشمزه تبدیل کنم باید چکار میکردم و اگر میخواستم آن را واقعا کوچک کنم چه شکلی می‌شد؟»

 

فرایند بسط، خلاصه، و ساختن برای خود جک به کار میرود. البته شما این کار را به صورت معکوس هم می‌توانید انجام دهید. با یک پایه مشخص برای جک شروع کنید. تا جایی که میتوانید هر مطلبی که شاید خنده‌دار باشد را بنویسید. هر چیز که به ذهنتان میرسد را بنویسید و از روش معروف طوفان ذهن شروع کنید و سپس آن را به نحو احسن خلاصه نمایید و سپس جک را با زینتهایی که اضافه می‌کنید، بسط دهید (نرگس بهرامی: بیدار).